Trektocht in Triglav National Park

Op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Eind juni 2016 hadden mijn vriendin en ik zeven dagen vrij om er op uit te trekken. Niet echt luxueus veel tijd voor een wandeltocht maar we puzzelden en we puzzelden goed! De dag na haar laatste examen, trokken we naar de prachtige bergen en het blauwe water van Slovenië.

→ Bekijk en download de GPS route

LocatieTriglav National Park (TNP), Slovenië

Verslag

Voor de tocht

Vliegtuig op, vliegtuig af. Het is middag en we zijn net geland in Ljubljana. We hebben nog een gasflesje nodig en nemen de bus naar Kranj, een stad op 10 kilometer van de luchthaven. In de plaatselijke Intersport vinden we het nodige en we kunnen weer verder, met de bus richting Bled.

Het is een erg warme dag en we zijn blij wanneer we het meer van Bled zien liggen. Na een verfrissende duik en een korte verkenning van Bled gaan we weer de bus op, deze keer naar het meer van Bohinj, het startpunt van onze wandeltocht.

Bohinj is erg mooi en een stuk rustiger dan Bled. Er zijn in de buurt van het meer enkele vakantiehuizen en B&B’s en wat verderop is er ook een camping.

Een half uur na aankomst belanden we echter in de tuin van enkele supervriendelijke locals. We mogen er onze tent opzetten en krijgen zelfs privébewaking van de hond. Nadat we ons potje gekookt hebben, wordt ons nog een pint Sloveens bier aangeboden (en nog een, en nog een). We bespreken met onze gastheer onze plannen voor de volgende dagen en krijgen heel wat nuttig advies, het wordt nog een gezellige avond.

Slovenia (1)
Slovenia (2)
Slovenia (3)

Dag 1 (Bohinj – Vodnikov Dom)

We staan vroeg op want we willen zoveel mogelijk gebruik maken van de koelere uren van de dag. Door Stara Fužina lopen we nu richting de Mostnica Gorge, een van de bekendste kloven in de omgeving. We volgen de rivier en worden dan verrast door een hutje waar we entree moeten betalen. Dit vonden we zelf wat vreemd want het was voor ons simpelweg de route naar Vodnikov Dom. De kloof zelf is echter ook een populaire toeristische bestemming, balen voor ons dus, we betalen en lopen door. Gelukkig is de kloof echt wel de moeite met als bekendste punt ‘the Little Elephant’, een rots die met de nodige verbeelding lijkt op de kop van een olifant.

We laten de kloof nu achter ons en in ruil krijgen we grasland met hier en daar een klein huisje. Aan een herberg (Planinska koča na Vojah) vullen we onze waterzakken nog even bij. Dit is ook de laatste kans voordat je aan Vodnikov Dom bent, zeker doen dus! In de verte zien we het begin van het zware werk liggen. Het is ondertussen al 24°C en we nemen nog snel een pauze bij de koelte van de rivier. We zouden vlakbij de Slap Mostnice (waterval) moeten zijn, maar om één of andere reden missen we ze.

En dan begint het, al zigzaggend lopen we omhoog. Het is ondertussen nog warmer geworden en de ondergrond van dikke losse stenen is verre van aangenaam. Onderweg begin ik last te krijgen van de warmte en we moeten geregeld even halt houden. Wanneer we aankomen op een grasvlakte (Planina Spodnja Grintovica) ben ik al wat hersteld en we besluiten er onze lunch te eten.

We stappen verder en het klimmen gaat door. Onze watervoorraad is al goed geslonken en we moeten rantsoeneren. Nu is het de beurt aan mijn vriendin om het moeilijk te krijgen. Ondertussen hebben we al wat spijt dat we de tent meesleuren. De zware rugzak, het warme weer, het gebrek aan water en de 1500 positieve hoogtemeters zorgen voor een pakketje stevig afzien. Uiteindelijk zien we in de verte Vodnikov Dom na Velem polju liggen, onze eindbestemming voor die dag, wat een zalig gevoel. Nog even een klein sneeuwveld over en we zijn er.

De hut wordt uitgebaat door twee vriendelijke dames. We drinken iets en krijgen een mooie kamer toegewezen. We bespreken met hen ook onze plannen voor de volgende dag: de Triglav. Ze nemen contact op met het weerstation en jammer genoeg geven ze een grote kans op onweer, het is dus afwachten.

Slovenia (5)
Slovenia (6)
Slovenia (8)

Dag 2 (Vodnikov Dom – Vodnikov Dom)

Op onze tweede wandeldag staan we opnieuw vroeg op want als we een kans willen om op de Triglav te geraken, moeten we het slechte weer voor zijn. We laten onze grote rugzakken achter en nemen enkel een klein rugzakje mee (Lowe Alpine Prism 22, een aanrader!). Het weer is nog mooi en we vertrekken richting de Triglavski Dom na Kredarici, de hoogst gelegen berghut in Slovenië en de laatste halte voor de top van de Triglav. We volgen een mooie rotsige route en krijgen af en toe wat hulp van stalen kabels. Hogerop steken we nog enkele grote sneeuwvelden over.

We komen boven aan bij de hut en bestellen er iets om te drinken. De Triglavski Dom doet ook dienst als weerstation en dit wordt het hele jaar door bemand. Wanneer we aan de uitbater vragen naar het weer voor de komende uren, klopt hij even op de deur van een zijkamertje. De meteorologen daar vertellen ons dat het onweer snel op komst is, een beklimming van de Triglav lijkt ons dus niet verstandig.

We keren terug naar Vodnikov Dom. Het is nog vroeg wanneer we er aankomen en het voorspelde onweer is voorlopig nog niet gearriveerd. We volgen een tip van een van de uitbaatsters en we beklimmen een kleine top in de buurt van de hut, op drie kwartier zijn we boven. Het is niet de Triglav, maar een fijne vervanger. We zijn er helemaal alleen en er is net voldoende plaats om met ons twee te zitten, zalig.

Wanneer we terug aan de hut komen is het onweer eindelijk begonnen. Gelukkig mogen we ons avondmaal in de hut opeten. Daarna kruipen we voor de tweede nacht in bed in Vodnikov Dom.

Slovenia (11)
Slovenia (13)
Slovenia (21)

Dag 3 (Vodnikov Dom – Zasavska koča na Prehodavcih)

Vandaag gaan we richting het westen met als doel de hut Zasavska koča na Prehodavcih. We dalen eerst een stuk af vanaf Vodnikov Dom en komen terug onder de boomgrens te zitten. Er lijkt een grote rivierbedding te zijn, maar die staat volledig droog. Vanaf hier is het terug klimmen naar Sedlo Hribarica, een zadel tussen de Kanjavec en de Mišeljski Konec. Wanneer we ter hoogte komen van de Koca na Dolicu, een kleine hut iets voor het hoogste punt, barst er uit het niets een zwaar onweer los.

We zoeken onderdak in de hut en wachten het einde van het gebliksem en het gedonder af met een spelletje schaak. We ontmoeten er een oudere man (ongeveer 75 jaar) die solo de Via Alpina stapt. Hij heeft geen stafkaart bij zich en gaat enkel verder op notities die hij neemt wanneer hij de kans krijgt om even een kaart van een andere wandelaar in te kijken. We zijn onder de indruk en geven de man een extra kaartje dat we bij ons hebben.

Wanneer de weergoden gekalmeerd zijn en het ons weer veilig lijkt om te gaan, trekken we verder, omhoog tot op het zadel. Vanaf hier hebben we een prachtig zicht en er ligt nog best veel sneeuw! Aan de andere kant van het zadel gaan we weer afdalen tot aan een meer (Rjavo Jezero). Net achter het meer ligt Zasavska koča na Prehodavcih, onze hut voor die avond. Wie graag een lusvormige tocht wil doen, kan op dit punt ervoor kiezen om af te dalen richting Bohinj langs de zeven meren.

We zijn helemaal alleen in de hut en kiezen boven een slaapplaats uit. Buiten op een bank genieten we nog van ons avondmaal en van het absoluut geweldige zicht rondom de hut. Daarna kruipen we weer de slaapzak in voor onze laatste nacht in de bergen.

Slovenia (23)
Slovenia (26)
Slovenia (30)
Slovenia (34)
Slovenia (36)
Slovenia (37)

Dag 4 (Zasavska koča na Prehodavcih – Trenta)

Vandaag is het doel simpel, naar beneden, tot in Trenta. Het eerste deel van de wandeling loopt zigzaggend over een kiezelpad naar beneden. We dalen snel en na een tijdje lopen we terug in het bos. Dit stuk duurt vrij lang en wordt dan ook wat eentonig. Dan slaat het weer om, eerst is er gewoon wat gedruppel maar niet veel later gaan de hemelsluizen volledig open en krijgen we ook donder en bliksem.

Beneden komen we aan op een autoweg die we nog een 500 meter volgen tot in het centrum van Trenta. Het plan was om hier de bus te nemen naar Bovec. Terwijl ik de bus uitzoek, raakt mijn totaal doorweekte vriendin aan de praat met een vriendelijk koppel. Ze bieden ons een lift aan naar Bovec en nodigen ons eerst zelfs uit voor thee op hun appartement. GEWELDIGE MENSEN!

Slovenia (40)
Slovenia (42)
Slovenia (43)

Na de tocht

Na een korte verkenning van Bovec kiezen we onze slaapplaats voor die avond: Hostel Soča Rocks. Het plan is om hier nog een extra dag te blijven en te genieten van deze prachtige streek. De hostel werkt samen met een outdoor bedrijf en geeft korting op activiteiten. Perfect, we schrijven ons in voor een canyoning tocht de volgende dag.

De canyoning tocht is een succes. Voor mij is het de eerste keer en we zijn de enige deelnemers, een privétocht dus! Het originele plan was om nog tot de volgende dag in Bovec te blijven en pas dan met het openbaar vervoer naar Ljubljana te reizen. Maar we vrezen dat we misschien in tijdsnood gaan komen en dus beslissen we om die dag al te beginnen met liften!

Het blijkt de juiste beslissing te zijn. Het liften gaat supervlot en met drie vriendelijke chauffeurs geraken we over de Vršič-bergpas, langs Kranjska Gora tot in Bled. Eén chauffeur staat er zelfs op dat we met hem iets gaan drinken boven op de Vršič-pas (middelste foto). We zetten onze tent op een camping aan het meer, van hieruit kunnen we de volgende ochtend perfect door naar Ljubljana.

De volgende dag nemen we de bus naar het centrum van Ljubljana. We hebben maar enkele uren maar dat blijkt perfect te zijn, Ljubljana is immers niet al te groot.

Daarna maken we nog een laatste busritje tot op de luchthaven en keren we na 7 geweldige dagen terug naar België.

Slovenia (44)
Slovenia (45)
Slovenia (49)

Praktisch

Overnachtingen

Hostel Soča Rocks (Bovec)

+386 41 317 777
Mala vas 120, 5230 Bovec, Slovenië
⤘ Meer informatie

Adrenaline-check Eco Place (Bovec)

Zelf hebben we hier niet overnacht. Maar als je op zoek bent naar een prachtige camping in Bovec waar ook nog eens heel wat activiteiten georganiseerd worden, dan lijkt dit ons een geweldige optie. Ook zeer geschikt wanneer je met kinderen wil gaan kamperen!

+386 41 383 662

Latitude: 46.358529
Longitude: 13.792261

Stafkaarten

De kaart die wij mee hadden, was van de Kompass reeks: Julische Alpen Nationalpark Triglav – 1:25000. We waren echter niet tevreden van deze kaart, er stonden meermaals zaken niet of foutief op de kaart en de inkleuring van het reliëf was ook niet duidelijk.

Na de eerste dag vergeleken we onze kaart met die van andere wandelaars. Zij gebruikten kaarten van Sidarta. Vergeleken met deze kaarten, was onze kaart echt rommel.

Sidarta heeft 3 kaarten met schaal 1:25000 van het gebied:

• Bovec Trenta (ISBN 3830008646323)
  • Triglav (ISBN 3830008646330)
  • Bohinj (ISBN 3830008646316)

Welke kaarten je van deze reeks juist nodig hebt voor deze tocht kan ik niet met zekerheid zeggen.

Gas kopen

Voor gas kan je terecht in de Intersport van Kranj (neem de bus aan de luchthaven).

Intersport Kranj – Savski Otok
+386 51 285 459
Stara cesta 25, 4000 Kranj, Slovenië
www.intersport.si

Op de website kan je zoeken naar ‘plinska’, Sloveens voor ‘gas’. Er zijn zowel gasflesjes met schroefdraad als met een drukventiel te verkrijgen. De voorraad kan je ook op de website controleren, klik hiervoor op ‘Zaloga po trgovinah’.

Handige informatie

Route

Opgelet, deze route is achteraf opgesteld en geeft vrij goed onze tocht weer. Het kan wel zijn dat er enkele kleine verschillen zijn met de door ons gelopen tocht. Dit is dus voor alle duidelijkheid GEEN GPS-opname.

triglav-national-park

Iets gehad aan het artikel? Help me wakker blijven tijdens het schrijven met een virtuele kop koffie! ?

Buy me a coffeeBuy me a coffee

6 thoughts on “Trektocht in Triglav National Park”

1. Siel Van Dingenen

Hey Wouter!

Gek dat is toevallig op deze pagina terecht kom! Wat is de wereld toch klein.

Ik vertrek binnen een week ook naar die regio om daar ook rond te trekken met de rugzak voor 10 dagen!
    Als je enige tips hebt buiten die je hier boven al vermeld hebt, laat maar weten!

Groetjes
    Siel

1. Wouter Vorsters

Dag Siel!

Haha geweldig, wat een toeval! Ik heb de laatste tijd veel vragen over deze tocht gekregen en ik ga er inderdaad nog wat zaken aan toevoegen 🙂 Ik zal je iets sturen als dat gebeurd is!

Wouter

2. Wauw supertof! We gaan deze zomer ook een week naar Slovenië en gebruiken jullie route als inspiratie. Hoe hebben jullie het geregeld om in de hutten te overnachten? Reserveer je best op voorhand of is dat niet nodig?

1. Wouter Vorsters

Dag Karen! Tof om te horen dat je er iets mee bent! ? Voor de hutten kan je meestal mailen of bellen. Soms is een combinatie van beide nodig ? Ik denk dat ik voor Vodnikov Dom eerst een mailtje stuurde maar daarna heb ik nog eens gebeld omdat er geen antwoord kwam. Begrijpelijk, als je daar zit ben je niet te veel met je mails bezig ? Of het nodig is of niet: toen wij er aankwamen was het nog erg vroeg op het seizoen en helemaal niet druk, dan zou het geen must zijn. Wil je zeker zijn doe je het denk ik best wel ? Het is ook niet meer dan dat mailtje of telefoontje, de betaling gebeurt sowieso ter plekke.

3. Wouter Vorsters

Dag Justine!

Dat klinkt als een geweldig idee! Nu is hangt dit er natuurlijk helemaal van af hoe je dit denkt te willen doen. Je mag me gerust een mailtje (zie contactpagina) sturen met meer informatie over je tocht idee! Via de Facebook pagina kan je natuurlijk ook altijd een PM sturen!

Wouter

4. Dag Wouter!
    Heel mooi artikel over je reis naar Slovenië! Hierdoor krijg ik kriebels in mijn buik. Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om op 14 dagen door Slovenië en Kroatië te trekken? Ook zou het mijn eerste solo trekking zijn.