Wintertocht Hoge Venen

Aan een wintertrekking had ik me nog nooit gewaagd en ik vond dat dat wel eens tijd werd. Al gauw waren we met een groep van vijf vrienden die er zin in hadden. Na wat opzoekingswerk en het bekijken van enkele tips op Hiking Advisor, regelden we warme slaapzakken en sneeuwraketten en besloten we naar de Hoge Venen te trekken.

→ Bekijk en download de GPS route
→ Open het Flickr fotoalbum
→ Hiking Advisor – Start to Winterhike

In het kort

Type Lusvormig
Start- en eindpunt Signal de Botrange
Duur 2 dagen
Afstand 24 km
Afstand etappes 12 km – 12 km
Tijdstip Januari 2017
Locatie Hoge Venen, België

Verslag

Voor de tocht

We wilden ons wandelweekend vroeg beginnen en trokken dus vrijdagnamiddag al richting de Hoge Venen. Het oorspronkelijke plan was om diezelfde avond al een kort stuk van de tocht te doen en in het bos te overnachten. Omdat het snel donker werd en we ons niet op ons gemak voelden om zo dicht bij Signal de Botrange te bivakkeren, besloten we toch maar een camping te zoeken.

Het was al aan het schemeren toen we aankwamen op Camping La Plage in Robertville. We werden er vriendelijk onthaald door de Nederlandse eigenaar. Na het opzetten van de tenten konden we ons binnen in het gebouw gaan opwarmen aan het open haardvuur. De eigenaar stelde zelfs voor dat we binnen zouden koken. Na het eten kwam hij nog bij ons zitten en vertelde hij over het leven op de camping en over zijn militaire loopbaan. We overliepen dan nog de plannen voor de volgende dag en kropen daarna moe en iets later dan voorzien de tent in.

Hoge Venen winter  Hoge Venen winter  Hoge Venen winter

Dag 1 (Signal de Botrange – Im Platten Venn)

Opstaan, eten en zo snel mogelijk vertrekken, dat was de bedoeling. De warme open haard die ons weer naar binnen lokte, zorgde ervoor dat alles wat trager verliep dan gepland. Ontbijten duurt nu eenmaal langer als het gezellig en warm is.

Vanaf de camping is het 10 minuten rijden tot aan Signal de Botrange waar we de auto achterlieten. Het begin van de tocht was nog erg druk belopen. Het was al even geleden dat de laatste sneeuw gevallen was en dus bleven de sneeuwraketten voorlopig nog aan de rugzak.

Tijdens de eerste kilometers werden we getrakteerd op de prachtige vergezichten van de Hoge Venen. De zon scheen en de temperatuur was aangenaam, we konden ons geen betere omstandigheden wensen.

Hoge Venen winter  Hoge Venen winter

Na vier kilometer lieten we de venen achter ons en sloegen we een brede bosweg in.
Wie graag een korte dagwandeling maakt over de venen kan op dit punt de bosrand blijven volgen om vervolgens uit te komen op onze route van de volgende dag. Mogelijks is dit wel eerder eentonig. (zie kaartje onderaan)

Het pad slingerde over heuvels, door bossen en stukken veen en bracht ons zo tot aan een bruggetje over de Miesbach, een zijrivier van de Helle. Na de brug sloegen we rechtsaf en ging het stevig omhoog.

Hoge Venen winter  Hoge Venen winter  Hoge Venen winter

Na een laatste klim kwamen we aan bij Brackvenn/Im Platten Venn. We volgden het pad een stukje in het veen voor een mooi uitzicht en begonnen vervolgens aan onze laatste missie van de dag: een bivakplaats zoeken.

De Duitse grens eenmaal overgestoken, werd het snel duidelijk dat dit stuk minder belopen werd. De sneeuwraketten werden boven gehaald en we liepen door onaangeroerde sneeuw, heerlijk.

Even later vonden we een dicht begroeid bos met hier en daar wat open plaatsen, perfect voor ons om de nacht door te brengen.

Nadat de tenten waren opgezet, maakten we nog een korte avondwandeling. Daarna was het etenstijd en kropen we allemaal vroeg onze slaapzak in.

Hoge Venen winter  Hoge Venen winter  Hoge Venen winter

Hoge Venen winter

Dag 2 (Im Platten Venn – Signal de Botrange)

De volgende ochtend besloten we om snel te vertrekken en pas later te ontbijten. Het inpakken verliep opvallend vlotter dan op de camping de dag ervoor, de lage temperatuur was een goede stimulans.

Iets voorbij Brackvenn kozen we een plekje uit in de zon om rustig te ontbijten.

Omdat we vandaag meer tijd hadden, konden we een trage maar wel heel mooie route kiezen. Het eerste stuk liep door een brandgang, de sneeuwraketten gingen weer aan want ook hier moesten we verse sporen maken. We daalden steil af door een bos tot aan de Spohrbach.

Dit was een erg fijn stuk en we waren blij om weg te zijn van de grote paden. We bleven de Spohrbach naar het westen volgen tot op een groot pad waar op dat moment de Transfagnarde (langlaufwedstrijd) doorging. De drinkflessen werden bijgevuld met rivierwater en we volgden de Spohrbach over het grote pad tot waar deze uitmondde in de Helle.

Hoge Venen winter  Hoge Venen winter  Hoge Venen winter

We staken de Helle over en sloegen een single trail in. Het landschap hier was absoluut prachtig en dit was zeker het mooiste stuk van onze tocht.

Na vier kilometer langs de prachtige rivier kwamen we weer aan bij de venen en zagen we regelmatig mensen die een dagtocht maakten.
Vanaf hier verliep de tocht voor een groot deel over houten vlonders en het werd drukker naarmate we Signal de Botrange naderden.

Om 15u30 waren we terug bij de auto en ons winteravontuur zat erop. We wilden nog iets gaan drinken maar daarvoor was het op Signal de Botrange veel te druk. In Jalhay op de terugweg vonden we een café (Café de la Place) waar we ons weekend in schoonheid konden afsluiten.

Hoge Venen winter  Hoge Venen winter  Hoge Venen winter

Praktisch & tips

Kaarten

Wij hadden zowel de kaarten van het NGI bij als een toeristische kaart van de Hoge Venen. Voor de NGI kaarten loopt de route nogal ongelukkig aangezien je voor deze relatief korte tocht drie verschillende kaarten zal nodig hebben. Het gaat om de volgende delen van de 1:20000 reeks:

  • 50 / 1-2 (Sart – Xhoffraix)
  • 50 / 3-4 (Elsenborn – Langert)
  • 43 / 7-8 (Reinartzhof – Hoscheit)

Wij hebben tijdens de wandeling enkel gebruik gemaakt van de toeristische kaart en een wandel-GPS voor wanneer er twijfel was.

Camping

De camping waar we de eerste avond verbleven is het hele jaar open. Wij zouden er zeker teruggaan, al was het maar voor de vriendelijke uitbater.

www.campinglaplage.be

Route des Bains 33
4950 Robertville
België

Tel. (0032) 476 607 855

Slaapzakken en sneeuwraketten

Slaapzakken en sneeuwraketten huurden we bij De Kampeerder (K2) in Antwerpen. De prijs voor de slaapzakken en raketten valt goed mee maar hou er rekening mee dat je een waarborg zal moeten betalen. Als je met een groep gaat kan dit wel eens oplopen. De betaling van de waarborg kan met cash of met bankkaart, een kredietkaart kan hiervoor niet gebruikt worden.

Zelf had ik de Marmot Col slaapzak meegekregen (-20°C/-27°C comfort) en deze heeft me lekker warm gehouden tijdens de nacht.

Alle informatie: http://www.kampeerder.be/nl/verhuur

Voor verhuur kan je ook altijd bij de volgende zaken terecht:

Voor de sneeuwraketten hadden we verschillende modellen mee. Ik had een paar van het merk Camp met enkel een stuk voor de tip van de voet en één grote gesp. Dit systeem bleek handiger om aan en uit te doen dan de andere waarbij vaak meerdere gespen moesten aanspannen worden.

Slaapmatje

Het is deze tocht ook duidelijk geworden hoe belangrijk een degelijk slaapmatje is. Wanneer mijn voet of knie naast het matje kwam, drong de koude snel door de slaapzak. De dons waar je op ligt, is namelijk samengedrukt en verliest daardoor voor een groot deel zijn isolerende functie.

Zowel Tine als ik sliepen op een Therm-a-Rest Prolite Plus en hebben, zolang we op het matje bleven, nooit koud gehad. Bij nog lagere temperaturen was mogelijk een extra matje nodig geweest, maar daar kan ik voorlopig nog niet over meespreken.

GPS route

 

5 Comments

    1. Wouter Vorsters

      Absoluut! 🙂 En de camping inderdaad een goed plan, ze ligt ook tegen het meer van Robertville. Wij hadden daar nu niet veel aan maar kan leuk zijn tijdens een bezoek in de zomer. Laat gerust iets weten als je nog vragen hebt.

  1. Jaartal 1960 is geen belemmering dit en de jaren daarvoor geven juist aan dat je de kilometers al eens gelopen hebt ,en met deze ervaring is het nog meer genieten van de omgeving ,ik ben van 61 dus niet ver van bouwjaar 60 en wens je nu al een mooie wandeling toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.